500 lépés Magyarországért

Mi az, ami más országokban működik, és Magyarország tanulhatna belőle? Hogyan lesz jobb, gazdagabb és élhetőbb az ország? 500 kisebb és nagyobb javaslat.

Ha tetszik a blogunk, csatlakozz az 500 lépés Facebook-csoporthoz!

Friss topikok

2014.01.22. 11:12 H úr

3. Kevesebb tanár, több fizetés

Legutóbb azt vizsgáltuk, hogy a magyar költségvetés arányosan keveset fordít oktatásra. Ugyanakkor az is igaz, hogy a jelenlegi kiadásokat is lehetne ésszerűsíteni.

A tanárok sokszor panaszkodnak, hogy alulfizetettek. Tény, hogy egy 15 éves tapasztalattal rendelkező általános iskolai tanár hazánkban vásárlóerő-paritáson (vagyis az eltérő árszínvonallal korrigálva) évi 13 ezer dollárt keres, míg az OECD átlaga 38 ezer dollár. Kizárólag a szlovák tanárok keresnek kevesebbet. Azonban Magyarországon nem csak a tanárok, de nagyon sok más szakma fizetése marad el a többi fejlett országétól, így inkább a relatív fizetés a lényeges.

Egy általános iskolai tanár a diplomások átlagfizetésének 58%-át kapja kézhez Magyarországon. Ugyanez az arány a fejlett országokban 82%. Ez azt jelenti, hogy a magyar tanárokat a társadalom alulbecsüli más diplomás szakmákhoz képest. Vannak országok, ahol egy átlagos tanár többet keres, mint egy átlagos diplomás, ott ugyanis a tanári szakmát olyan fontosnak tekintik, hogy ezt anyagilag is megbecsüli a társadalom. Ilyen például az oktatásközpontúságáról ismert Dél-Korea, valamint Kanada, Új-Zéland, sőt, még Spanyolország is.

Azonban azt is figyelembe kell venni, hogy mennyit tanít egy átlagos tanár. Nos, egy magyar általános iskolai tanár éves szinten 604 órát tanít, míg az OECD-országokban ez átlagosan 790 óra (pl. a németeknél 804, a finneknél 680, míg az USÁ-ban 1097 óra), vagyis 30%-kal több. Hozzá kell tenni, hogy a magyar tanárok sok adminisztratív munkát végeznek, vagyis összességében nem dolgoznak kevesebbet, ellenben olyan feladatok is rájuk hárulnak, melyeket alacsonyabb végzettséggel is el lehetne látni.

Hasonlóképpen érdekes az egy tanárra jutó diákok száma. Egy hazai tanárra átlagosan 11 diák jut, ami jelentősen elmarad a fejlett országokban jellemző 15 főtől. Például egy német tanárra 16, egy britre 20 diák jut.

 

A fenti ábra bemutatja, hogy hogyan viszonyul az egy tanárra jutó diákok száma (vízszintes tengely) és a tanárok relatív fizetése. Magyarország (piros kör) a bal alsó sarokban helyezkedik el, ami azt jelzi: túl sok a tanár, és túl keveset keresnek.

Ezért a mi lépésünk: csökkentsük az általános iskolai tanárok számát kb 20%-kal, és a felszabaduló forrásokból emeljük a tanárok fizetését legalább 15%-kal. Mindeközben a fennmaradó spórolt összeget arra lehet fordítani, hogy az adminisztratív feladatokat alacsonyabb végzettséggel bíró, ezáltal alacsonyabb bérrel bírók lássák el, hogy a tanárok tudjanak a tanításra koncentrálni.

Az életpályamodell bevezetése pozitív irányba hat a növekvő óraszámok szempontjából, továbbá sokak számára valamelyest javította a kereseteket, azonban a tanárok számának kérdésével nem foglalkozott (az elmúlt 8 évben a tanárok és a diákok száma azonos mértékben mozgott), míg a mi javaslatunk ebből az irányból fogná meg a kérdést. Megjegyzendő továbbá, hogy mi itt az általános iskolákkal foglalkoztunk, de a középfokú oktatásban is hasonló a helyzet, még ha valamivel kisebb mértékben is.

Az eredmény? Jobban fizetett, ezáltal motiváltabb tanárok, akik a tényleges feladatukkal, a diákokkal foglalkoznak. 

38 komment

Címkék: oktatás hatékonyság


A bejegyzés trackback címe:

https://500lepes.blog.hu/api/trackback/id/tr515769196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ginlia 2014.01.22. 21:40:47

"magyar általános iskolai tanár éves szinten 604 órát tanít"

Egy 180 napos tanévet figyelembe véve ez napi 3,3 tanórát jelentene. Biztos jó ez az adat?

Ginlia 2014.01.22. 21:42:41

"egy britre 20 diák jut."

Plusz két tanár asszisztens napi szinten. :)

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2014.01.22. 21:44:09

Az egy tanárra jutó 11 diáknak nagyon tudnék örülni, a gyakorlatban 20-30 fős osztályokkal kell dolgoznom, sőt nem ritkán 40-hez közeli létszámúakkal is.

KergeK@csa 2014.01.22. 22:00:54

@Bukott Rockzenész: Tanárként azért elvárható lenne, hogy a "Egy tanárra jutó diákok száma" szöveget ne az osztálylétszámmal vesd össze, hanem a tanulók száma osztva a tanárok száma eredményével... :/

Andor Kozák 2014.01.22. 22:13:53

Nem tudom, honnan veszi a szerző azt az adatot, hogy egy magyar általános iskolai tanár 604 órát tanít egy évben? A tanítási év 180 nap, 36 tanítási hét, 2013-ig a kötelező óraszám 22 volt, ami 792 óra. Ezt emelte a FIDESZ kormány 22-től 26-ig elrendelhetőre, ma átlagosan 24-et rendelnek el az intézményvezetők. Ez éves összesítésben 864 óra. Miért kevesebb ez a OECD átlagnál?

deneskata 2014.01.22. 22:31:40

Basszus, minek bonyolítjuk túl az oktatás ügyét? Hiszen a blogból világosan látszik, hogy a tanárok fizetésének emelése egyenes út az oktatás szintjének emelkedéséhez!!
Fölösleges dolog tantervekről, tanárképzésről vitatkozni, mikor az egész csak pénzkérdés.:) Sokadszor mondom, hogy nem a fizetés mennyisége nem egyenes úton határozza meg a motivációt. Ébn sokkal fontosabbnak tartom egyrészt a teljesítményarányos bérezést, másrészt a jó munkakörülményeket. Értem ez utóbbi alatt a tanítható tantervet, melyet teret enged a kreativitásnak is. Ami pedig az előbbit illeti: a mostani rendszerből teljesen eltűnt a minőségi munka elismertsége. Totál mindegy, hogy ott vagy 32 órán át és úgy-ahogy elvégzed a munkádat, vagy hétvégén, esetleg délutánonként kirándulásokat, múzeumlátogatást, akármit szervezel, versenyre viszel gyerekeket. A bér ugyanannyi, ráadsul a hétvégi munkát el sem ismerik. Nálunk az új rendszer óta drasztikusan, kb. 80 %-kal csökkent az osztályprogramok és versenyek száma. Ki jár jól?

deneskata 2014.01.22. 22:38:48

Ami pedig az éves munkaórák számát illeti. Én is utánaszámoltam. Könyvelve 32 órát dolgozunk hetente. (nem számítva az otthoni felkészülést, ami legtöbbünknél bőven több, mint heti 8 óra! Vannak persze, akiknél ez az iskolán kívüli munkaidő a nullához tendál, ezért dolgozzunk csak a 32-vel, ami mindenki számára kötelező)
Szóval: az átlag napi 6 óra+2. 180x6=1080. Van egy évben átlag 32 hét, tehát ehhez még hozzá kell adni 32X2=64-et. Az összesen 1144.
Mi a helyzet akkor azzal a 604 órával?

nigel 2014.01.22. 22:56:07

Jó nagy csúsztatásokat sikerült a cikkírónak összehordania! Gratulálok hozzá! Azért számolgassunk egy kicsit! Egy tanévben 36 tanítási hét van. A régi rendszerben heti 22 óra volt a kötelező óraszám, ami éves szinten 792 órát jelen és még nem számoltam a helyettesítéseket, amit egy tanévben nyugodtan vehetünk átlagosan 30 órának. Tehát durván 820 óráról beszéltünk a "csodás" életpálya modell bevezetése előtt. Most a kötelező óraszám 26 óra, ami éves szinten 936 órát jelent. Ehhez még hozzávesszük a plusz 30 óra helyettesítést, az éppen hogy csak nyúlfarknyi adminisztrációs kötelezettségeket máris elértük a hőn áhított élmezőnyt. A félreértések elkerülése végett a helyettesítéseket nem úgy értem, hogy egy beteg kollégát kell helyettesíteni, hanem a betöltetlen státuszok óraszámait kell helyettesítéssel megoldani.

GonoszMostoha 2014.01.22. 23:05:33

Még a végén kiderül, milyen jó dolga van a pedagógusoknak A cikk íróját kérem, írja le az adatokat és a számítási módszert is, amelyekkel ezeket az általa közlölt adatokat megkapta. És a forrást is jó lenne megemlíteni.

Csokonai Vitéz Műhely 2014.01.22. 23:09:18

A heti 26 órát kell eltölteni a tanórák és egyéb foglalkozások megtartásával. A cikkben helyesen van írva az évi 604 tanóra. Tavaly még 9 diák jutott egy tanárra, most a cikk 11-t ír. Ennyi tanár elhagyta volna a pályát?

vega4 2014.01.22. 23:16:05

@nigel: Igen. Ezt úgy nevezik, hogy eseti helyettesítés és nem fizetnek érte egy fillért sem, pedig ez a heti kötelező 32 órán felül van. Ennek az az oka, hogy a KLIK ígérete ellenére nem tud minden iskolába a kevés óraszámú (heti 1-1.5 óra/hét) tantárgyakra (fizika, kémia, ének, rajz, informatika) szakos utazó tanárt biztosítani, vagy ha sikerült is, akkor megtapasztalva a kis vidéki iskolákban uralkodó gyerekösszetételt, gyermekek, szülők hozzáállását, akkor fél év múlva visítva menekülnek el, mert elmondásuk szerint: Ezt nem lehet kibírni.
Kérem a kedves blogírót, hogy menjen el egy egy hetes tanulmányútra egy olyan vidéki kis iskolába, ahonnan a szülők egy része kétségbeesve menekítette városi iskolába a gyerekeit inkább vállalva a pluszköltségeket is.
Nos utána várom az erről írt blogját.
Szívesen olvasnám azt is, hogy milyen tapasztalatokkal lett gazdagabb és megváltozott-e a véleménye.

vega4 2014.01.22. 23:23:56

@Csokonai Vitéz Műhely: Csak 24 órát. 36 tanítási hét van egy tanévben. 24x36 szerintem nem 604 tanítási óra. Bár lehet, hogy nem tanítottak meg számolni annak idején és én tévedek....

Csokonai Vitéz Műhely 2014.01.22. 23:38:14

@vega4: Leírom érthetőbben: A teljes munkaidő (40 óra)oktatással-neveléssel lekötött része 55-65%.
Vagyis 22-26 óra. Ennyit kell eltölteni a tanórák és egyéb foglalkozások megtartásával. Az egyéb foglalkozások nem tanórát jelentenek. A cikkben jól van írva.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.23. 00:06:40

A 15%-os fizetésemelés önmagában semmit sem oldana meg. A fejlettebb országokban az alacsonyabb végzettségű személyzet nem az irodában üldögél, hanem asszisztens és a tanteremben segíti a tanár munkáját. Az integráció is sokkal könnyebb, ha a tanár sosincs egyedül a gyerekekkel, mindig van segítője. A következő lépés a munkakörnyezet, a használható munkaeszközök biztosítása. Ne legyen már probléma, ha egy osztálynak havonta kétszer ki kell nyomtatni/fénymásolni 30 feladatlapot!

bogel 2014.01.23. 00:09:16

@Csokonai Vitéz Műhely:
36 hét * 22 - 26 óra is bőven 604 felett van.
Évi 604 óra csak részmunkaidő.

ppppalika 2014.01.23. 01:00:49

Úgy látszik, hogy mindenki elfelejti azt, hogy egy tanóra 45 perc és nem 60.
Más kérdés, hogy butaság így számolni.
A tanári munkateher már így is túl van a normálison, ha a dolgozatokat, házi feladatokat ő javítja (és ez még nem adminisztráció).
Emlékszem, hogy huszonéve 18 volt a kötelező óraszám...

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2014.01.23. 06:06:59

Végülis... jó az ha a közalkalmazotti helyekre elszívják a diplomásokat az iparból.. és.. végülis.. a világon hazánkban a legmagasabbak az adók... és nem hogy semmit sem kap a gazdaság a közszférától...

Hanem a gyerekek agykárosodottan jönnek ki az iskolákból a terrordiktatúrákban alkalmazott előadás típusú oktatás miatt... én nem csodálkoznék, ha szeptembertől nem lenne fizetésre pénze az államkasszának... mert a közszféra diplomásai csak a gazdaság terrorizálásához és rajta való élősködéshez értenek, és nem a kiszolgálásához...

deneskata 2014.01.23. 07:16:49

Elgondolkodtam az egy tanárra jutó gyerekek rejtélyén. Hogy juthat egy tanárra 11 gyerek, ha 20-30 fős osztályokat tanítunk? Aztán megvilágosodtam: több tanár, mint osztály. Mert külön tanár van a különféle tantárgyak oktatására: matek, fizika, stb. Tehát, a cikk írója szerint csökkenteni kellene a szakos ellátottságot (=kevesebb tanár!) vagy egybeolvasztani iskolákat (= iskolák megszűnése), ami magával hozná az osztálylétszámok növekedését, így talán 30-40 fős vagy nagyobb létszámú osztályok is kialakulnának!
Hát, ha ez a fejlődés...
Eszement gondolatok.

kewcheg 2014.01.23. 08:38:59

Ez általános probléma, hogy magasan képzettekkel végeztetik az adminisztrációt,van bíró , rendőr és ügyész ismerősöm, mindegyikük munkaideje nagy része azzal megy el, hogy a koszlott,lepra irodaházban statisztikát töltenek naponta több órát...

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2014.01.23. 08:40:58

@KergeK@csa: Akkor sem érzékelem, hogy ilyen jó lenne a tanár-diák arány.

jo.e 2014.01.23. 08:54:37

@deneskata: ne haragudj, de ahogy elnézem a kommentjeidet biztosan nem matekot tanítasz. :) ÁTLAG!
"Könyvelve heti 32 órát tanítunk" az napi 6, két napon pedig 7. Ezt beláthatod, h. MINDEN tanár nem tudja fizikailag sem elvégezni. Vegyük a napközit. Ott hogy jön ki az X óra tanítás? Nem hinném, hogy pl. az ebédeltetést beleszámították. Jó esetben max 3 óra amit "tanítással" tölt. Az igazgató, helyettes hány óra kedvezmény?
Nem fizetik meg a minőségi munkát? Igen, csak kérdés ki mondja meg mi a minőségi munka a tanításban...

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2014.01.23. 08:55:13

@Con Storm: Megfordítom az állításodat: gyakran a tanárok mennek haza agykárosodottan egy húzósabb tanítási nap végén, mert még a legemberbarátibb reformpedagógiai módszerekkel sem lehet rábírni a diákok (tanulót szándékosan nem írok!) többségét az órai munkára, ,arról pedig már csak álmodunk, hogy maguktól egy könyvet vegyenek le a polcról és olvassanak egy kicsit. Természetesen vannak üdítő kivételek, de a Facebook-generáció oktatása és nevelése embert próbáló feladat.

jo.e 2014.01.23. 08:58:01

@Bukott Rockzenész: Pedig nem olyan bonyolult ez: hány gyerek jár az iskolátokba? Hány fős a tantestület? 1 osztás és már meg is van :)

Csák Máté 2014.01.23. 09:03:50

Azért jön ki az alacsony tanár-diák átlag mert a részmunkaidőben, félállásban tanító tanárokat is egynek számolja! Így soknak tűnik a tanár, de közben ezek csak feleannyi bért kapnak!

deneskata 2014.01.23. 09:04:44

@jo.e: Tényleg nem matekot tanítok! :)
De a 32 óra áll. Ennyit kell KÖTELEZŐEN a munkahelyen tölteni. Ebből kb. 24-26 óra a tanóra, ehhez jön még a helyettesítés. Persze nem mindenkinek lesz 32 óra TANÍTÁS, de benntartózkodás igen. És nem semmittevéssel töltjük el a 32 órát, tehát az bizony munkaidő.
Minőségi munka? Nálunk volt "minőségi bérpótlék" Nem elosztva, hogy mindenki ugyanannyit kapjon, hanem az éves munka alapján ítélték oda annak, akit illetett.Aki sok programot szervezett a tanéven (versenyeztett, osztály- ill. óiskolai program) annak több jutott, aki semmit nem tett a kötelezőn kívül, annak semmi. Jó, nem volt ez akkora nagy összeg, de mégis valami. Most SEMMI nem jár a pluszmunkáért. A minőséget HELYBEN el lehet dönteni (igazgató!), és nem szubjektív szimpátia, hanem dokumentált teljesítmény alapján.

Laszlo Kovacs 2014.01.23. 09:13:40

36 tanítási hét * 22 óra minimum = 792 tanítási óra. Legalább! Hol marad el ez az OECD átlagtól?

safranek 2014.01.23. 09:14:21

A kedves feleségem tegnap este reggel 8-tól 21:30 ig volt az iskolában. 8 óra, félévi értekezlet, szülői, megbeszélés a gyermekvédelmissel, utánna a renitens kölykök szüleivel. Ma pedig rendörségi kihallgatás lesz egy tanuló miatt. blahhhh....

jo.e 2014.01.23. 09:43:44

@deneskata: Ez mind igaz lehet, de - gondolom - nem ez volt a felmérés tárgya. Ez a rendszer magyar sajátosság, nem lehet összevetni más országokéval. Az hogy bent kell tölteni x órát értelmezhetetlen abból a szempontból, hogy egy tanár (szerencsésebb országokban nem ped. asszisztens) hány órát tanít. Ha így vesszük szigorúan akkor egy napköziben "tanító" tanár napi 2-3 órát tanít.
"és nem szubjektív szimpátia..." - :))) Ezen csak mosolygok!!!
De pl.:
Melyik ér többet: ha a tesitanár elviszi a kosárcsapatot a városi bajnokság 8 meccsére és megnyerik mindet v. ha 2 diákod (jó, tudom nem azt tanítasz :)) megnyeri a Zrínyi matekverseny megyei fordulóját?
A minőségi bérpótléknak szerintem nincs objektív, mindenki által igazságosnak elfogadott módja!

vega4 2014.01.23. 13:33:18

@Bukott Rockzenész: Igaz. A cikk írója biztosan nem járt még szakképző iskolában, azért nem tudja, hogy milyen állapotba kerül ott egy tanár a nap végére.

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2014.01.23. 14:22:21

@KergeK@csa: @jo.e: A munkaterhelésemen ez az osztás sem változtat, ezért torz és igazságtalan erre a mérőszámra hivatkozni.

jo.e 2014.01.23. 14:55:40

@Bukott Rockzenész: Úgy már igazságos lenne, ha azt írnám, h. biztosan van olyan falusi kisiskola, ahol 1-1 osztályba 5-6 gyerek jár? Az átlag így is kijöhet...
Attól persze a te terhelésed még nem lesz kisebb, de a statisztikai átlag már csak ilyen.

pl. a PISA-nál sem nagyon érdeklik az értékelőket a részletek. 1x olvastam valahol pár iskolás hozzászólását. Ha jól emlékszem pl. nem kapnak rá jegyet és aki készen van hazamehet. Szerinted... ?
Igaz, h. ez nem tartozik szorosan a témához de arra hivatkozva elég sok és komoly változást vezettek be v. akarnak bevezetni. Pedig az is statisztika...

deneskata 2014.01.23. 15:21:30

@jo.e: De igen! Mindkettő általad említett verseny ugyanannyit ér, hiszen tett valamit a kötelezőn kívül. EZ áll szemben a SEMMIVEL. Vagy azzal, aki csak egyetlen háziversenyt rendezett. Igenis lehet súlyozni. És van egy szint, ami felett már minden jutalmazandó.
Lehet, hogy ez a rendszer nem tökéletes, de messze jobb a egyenlősdinél.Annál, ami most van.
Ami meg a munkaórákat jelenti, igazad van abból a szempontból, h. a cikk a tanítási időt vette alapul. Az akkor 24 óra hetente (átlagban, ugye?:). 32 hét egy tanév, az összesen 768. És a nem 604. Tehát a cikk téved.(nem csak itt.)

Suncsa 2014.01.23. 17:09:54

Több baj is van ezzel a cikkel. Egyrészt, hogy a magyar adat nem kicsit pontatlan, innen kezdve viszont a külföldit sem hiszem el. A magyar adatot ugyanis bármelyik iskolában megkérdezhette volna, de ha nem tette, akkor vajon mennyire járt utána a külföldi adatoknak a cikk írója? Természetesen semennyire. Magyarul az egész cikk azért íródott, mert már lecsengett a fizetés"emelésünk" körüli ellenségeskedés, ideje volt valamivel újra a tanárok ellen hangolni az országot.
(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy matematika korrepetálást vállalok a cikk írójának is, meg itt az egyik hozzászólónak is, aki szerint 36*22=604. Szerintem meg 792, és akkor a legalacsonyabb minimum kötelezővel számoltam. Nem kevesen vagyunk egyébként, akik 26 órát tanítunk, úgy már 936, sőt a mi iskolánkban - teljesen törvénytelenül - 27-et, 28-at, 29-et is, a délutáni "felügyeletet" beleszámolva, amit ugye minden pedagógus tud, hogy nem lehet csupán felügyelet, mert ha nem tartasz foglalkozást a gyereknek, akkor szétszedi az iskolát. S ezekhez az órákhoz nulla eszközünk van, azt mondta a főnökasszony, hogy legyünk kreatívak...)
Nos, a másik probléma, ha már a más országokkal való összehasonlítást vesszük: Hol van a többi szempont, ami lényeges eleme az oktatásnak? Hol van a statisztika arról, hogy más országokban hány pedasszisztens van? És az eszközellátottságról? És az épületek állapotáról, felszereltségéről? stb.

Kedves cikkíró! Baromi rondát gondoltam most rólad, hadd ne írjam le egész pontosan a gondolatomat. Finomítva úgy szól, hogy ostoba vagy, bérfirkász, s ráadásul neved sincs. De hogy nem vagy "úr", az tuti.

olcso 2014.01.23. 18:10:29

@Suncsa: És szerinted kinek jó, ha a tanárok ellen hangolja az országot??

Suncsa 2014.01.23. 18:23:04

Ez egy jó kérdés. Kinek jó, ha bárki bárki ellen hangol? Kilogikázod?
süti beállítások módosítása