Legutóbb azt vizsgáltuk, hogy a magyar költségvetés arányosan keveset fordít oktatásra. Ugyanakkor az is igaz, hogy a jelenlegi kiadásokat is lehetne ésszerűsíteni.
A tanárok sokszor panaszkodnak, hogy alulfizetettek. Tény, hogy egy 15 éves tapasztalattal rendelkező általános iskolai tanár hazánkban vásárlóerő-paritáson (vagyis az eltérő árszínvonallal korrigálva) évi 13 ezer dollárt keres, míg az OECD átlaga 38 ezer dollár. Kizárólag a szlovák tanárok keresnek kevesebbet. Azonban Magyarországon nem csak a tanárok, de nagyon sok más szakma fizetése marad el a többi fejlett országétól, így inkább a relatív fizetés a lényeges.
Egy általános iskolai tanár a diplomások átlagfizetésének 58%-át kapja kézhez Magyarországon. Ugyanez az arány a fejlett országokban 82%. Ez azt jelenti, hogy a magyar tanárokat a társadalom alulbecsüli más diplomás szakmákhoz képest. Vannak országok, ahol egy átlagos tanár többet keres, mint egy átlagos diplomás, ott ugyanis a tanári szakmát olyan fontosnak tekintik, hogy ezt anyagilag is megbecsüli a társadalom. Ilyen például az oktatásközpontúságáról ismert Dél-Korea, valamint Kanada, Új-Zéland, sőt, még Spanyolország is.
Azonban azt is figyelembe kell venni, hogy mennyit tanít egy átlagos tanár. Nos, egy magyar általános iskolai tanár éves szinten 604 órát tanít, míg az OECD-országokban ez átlagosan 790 óra (pl. a németeknél 804, a finneknél 680, míg az USÁ-ban 1097 óra), vagyis 30%-kal több. Hozzá kell tenni, hogy a magyar tanárok sok adminisztratív munkát végeznek, vagyis összességében nem dolgoznak kevesebbet, ellenben olyan feladatok is rájuk hárulnak, melyeket alacsonyabb végzettséggel is el lehetne látni.
Hasonlóképpen érdekes az egy tanárra jutó diákok száma. Egy hazai tanárra átlagosan 11 diák jut, ami jelentősen elmarad a fejlett országokban jellemző 15 főtől. Például egy német tanárra 16, egy britre 20 diák jut.
A fenti ábra bemutatja, hogy hogyan viszonyul az egy tanárra jutó diákok száma (vízszintes tengely) és a tanárok relatív fizetése. Magyarország (piros kör) a bal alsó sarokban helyezkedik el, ami azt jelzi: túl sok a tanár, és túl keveset keresnek.
Ezért a mi lépésünk: csökkentsük az általános iskolai tanárok számát kb 20%-kal, és a felszabaduló forrásokból emeljük a tanárok fizetését legalább 15%-kal. Mindeközben a fennmaradó spórolt összeget arra lehet fordítani, hogy az adminisztratív feladatokat alacsonyabb végzettséggel bíró, ezáltal alacsonyabb bérrel bírók lássák el, hogy a tanárok tudjanak a tanításra koncentrálni.
Az életpályamodell bevezetése pozitív irányba hat a növekvő óraszámok szempontjából, továbbá sokak számára valamelyest javította a kereseteket, azonban a tanárok számának kérdésével nem foglalkozott (az elmúlt 8 évben a tanárok és a diákok száma azonos mértékben mozgott), míg a mi javaslatunk ebből az irányból fogná meg a kérdést. Megjegyzendő továbbá, hogy mi itt az általános iskolákkal foglalkoztunk, de a középfokú oktatásban is hasonló a helyzet, még ha valamivel kisebb mértékben is.
Az eredmény? Jobban fizetett, ezáltal motiváltabb tanárok, akik a tényleges feladatukkal, a diákokkal foglalkoznak.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ginlia 2014.01.22. 21:40:47
Egy 180 napos tanévet figyelembe véve ez napi 3,3 tanórát jelentene. Biztos jó ez az adat?
Ginlia 2014.01.22. 21:42:41
Plusz két tanár asszisztens napi szinten. :)
Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2014.01.22. 21:44:09
KergeK@csa 2014.01.22. 22:00:54
Andor Kozák 2014.01.22. 22:13:53
deneskata 2014.01.22. 22:31:40
Fölösleges dolog tantervekről, tanárképzésről vitatkozni, mikor az egész csak pénzkérdés.:) Sokadszor mondom, hogy nem a fizetés mennyisége nem egyenes úton határozza meg a motivációt. Ébn sokkal fontosabbnak tartom egyrészt a teljesítményarányos bérezést, másrészt a jó munkakörülményeket. Értem ez utóbbi alatt a tanítható tantervet, melyet teret enged a kreativitásnak is. Ami pedig az előbbit illeti: a mostani rendszerből teljesen eltűnt a minőségi munka elismertsége. Totál mindegy, hogy ott vagy 32 órán át és úgy-ahogy elvégzed a munkádat, vagy hétvégén, esetleg délutánonként kirándulásokat, múzeumlátogatást, akármit szervezel, versenyre viszel gyerekeket. A bér ugyanannyi, ráadsul a hétvégi munkát el sem ismerik. Nálunk az új rendszer óta drasztikusan, kb. 80 %-kal csökkent az osztályprogramok és versenyek száma. Ki jár jól?
deneskata 2014.01.22. 22:38:48
Szóval: az átlag napi 6 óra+2. 180x6=1080. Van egy évben átlag 32 hét, tehát ehhez még hozzá kell adni 32X2=64-et. Az összesen 1144.
Mi a helyzet akkor azzal a 604 órával?
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.22. 22:55:56
nigel 2014.01.22. 22:56:07
GonoszMostoha 2014.01.22. 23:05:33
Csokonai Vitéz Műhely 2014.01.22. 23:09:18
vega4 2014.01.22. 23:16:05
Kérem a kedves blogírót, hogy menjen el egy egy hetes tanulmányútra egy olyan vidéki kis iskolába, ahonnan a szülők egy része kétségbeesve menekítette városi iskolába a gyerekeit inkább vállalva a pluszköltségeket is.
Nos utána várom az erről írt blogját.
Szívesen olvasnám azt is, hogy milyen tapasztalatokkal lett gazdagabb és megváltozott-e a véleménye.
vega4 2014.01.22. 23:23:56
Csokonai Vitéz Műhely 2014.01.22. 23:38:14
Vagyis 22-26 óra. Ennyit kell eltölteni a tanórák és egyéb foglalkozások megtartásával. Az egyéb foglalkozások nem tanórát jelentenek. A cikkben jól van írva.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.23. 00:06:40
bogel 2014.01.23. 00:09:16
36 hét * 22 - 26 óra is bőven 604 felett van.
Évi 604 óra csak részmunkaidő.
ppppalika 2014.01.23. 01:00:49
Más kérdés, hogy butaság így számolni.
A tanári munkateher már így is túl van a normálison, ha a dolgozatokat, házi feladatokat ő javítja (és ez még nem adminisztráció).
Emlékszem, hogy huszonéve 18 volt a kötelező óraszám...
Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2014.01.23. 06:06:59
Hanem a gyerekek agykárosodottan jönnek ki az iskolákból a terrordiktatúrákban alkalmazott előadás típusú oktatás miatt... én nem csodálkoznék, ha szeptembertől nem lenne fizetésre pénze az államkasszának... mert a közszféra diplomásai csak a gazdaság terrorizálásához és rajta való élősködéshez értenek, és nem a kiszolgálásához...
deneskata 2014.01.23. 06:59:06
deneskata 2014.01.23. 07:16:49
Hát, ha ez a fejlődés...
Eszement gondolatok.
kewcheg 2014.01.23. 08:38:59
Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2014.01.23. 08:40:58
jo.e 2014.01.23. 08:54:37
"Könyvelve heti 32 órát tanítunk" az napi 6, két napon pedig 7. Ezt beláthatod, h. MINDEN tanár nem tudja fizikailag sem elvégezni. Vegyük a napközit. Ott hogy jön ki az X óra tanítás? Nem hinném, hogy pl. az ebédeltetést beleszámították. Jó esetben max 3 óra amit "tanítással" tölt. Az igazgató, helyettes hány óra kedvezmény?
Nem fizetik meg a minőségi munkát? Igen, csak kérdés ki mondja meg mi a minőségi munka a tanításban...
Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2014.01.23. 08:55:13
jo.e 2014.01.23. 08:58:01
Csák Máté 2014.01.23. 09:03:50
deneskata 2014.01.23. 09:04:44
De a 32 óra áll. Ennyit kell KÖTELEZŐEN a munkahelyen tölteni. Ebből kb. 24-26 óra a tanóra, ehhez jön még a helyettesítés. Persze nem mindenkinek lesz 32 óra TANÍTÁS, de benntartózkodás igen. És nem semmittevéssel töltjük el a 32 órát, tehát az bizony munkaidő.
Minőségi munka? Nálunk volt "minőségi bérpótlék" Nem elosztva, hogy mindenki ugyanannyit kapjon, hanem az éves munka alapján ítélték oda annak, akit illetett.Aki sok programot szervezett a tanéven (versenyeztett, osztály- ill. óiskolai program) annak több jutott, aki semmit nem tett a kötelezőn kívül, annak semmi. Jó, nem volt ez akkora nagy összeg, de mégis valami. Most SEMMI nem jár a pluszmunkáért. A minőséget HELYBEN el lehet dönteni (igazgató!), és nem szubjektív szimpátia, hanem dokumentált teljesítmény alapján.
Laszlo Kovacs 2014.01.23. 09:13:40
safranek 2014.01.23. 09:14:21
jo.e 2014.01.23. 09:43:44
"és nem szubjektív szimpátia..." - :))) Ezen csak mosolygok!!!
De pl.:
Melyik ér többet: ha a tesitanár elviszi a kosárcsapatot a városi bajnokság 8 meccsére és megnyerik mindet v. ha 2 diákod (jó, tudom nem azt tanítasz :)) megnyeri a Zrínyi matekverseny megyei fordulóját?
A minőségi bérpótléknak szerintem nincs objektív, mindenki által igazságosnak elfogadott módja!
vega4 2014.01.23. 13:33:18
Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2014.01.23. 14:22:21
jo.e 2014.01.23. 14:55:40
Attól persze a te terhelésed még nem lesz kisebb, de a statisztikai átlag már csak ilyen.
pl. a PISA-nál sem nagyon érdeklik az értékelőket a részletek. 1x olvastam valahol pár iskolás hozzászólását. Ha jól emlékszem pl. nem kapnak rá jegyet és aki készen van hazamehet. Szerinted... ?
Igaz, h. ez nem tartozik szorosan a témához de arra hivatkozva elég sok és komoly változást vezettek be v. akarnak bevezetni. Pedig az is statisztika...
deneskata 2014.01.23. 15:21:30
Lehet, hogy ez a rendszer nem tökéletes, de messze jobb a egyenlősdinél.Annál, ami most van.
Ami meg a munkaórákat jelenti, igazad van abból a szempontból, h. a cikk a tanítási időt vette alapul. Az akkor 24 óra hetente (átlagban, ugye?:). 32 hét egy tanév, az összesen 768. És a nem 604. Tehát a cikk téved.(nem csak itt.)
deneskata 2014.01.23. 15:38:03
444.hu/2014/01/22/teljes-tevedesben-a-magyar-kozoktatas/
Suncsa 2014.01.23. 17:09:54
(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy matematika korrepetálást vállalok a cikk írójának is, meg itt az egyik hozzászólónak is, aki szerint 36*22=604. Szerintem meg 792, és akkor a legalacsonyabb minimum kötelezővel számoltam. Nem kevesen vagyunk egyébként, akik 26 órát tanítunk, úgy már 936, sőt a mi iskolánkban - teljesen törvénytelenül - 27-et, 28-at, 29-et is, a délutáni "felügyeletet" beleszámolva, amit ugye minden pedagógus tud, hogy nem lehet csupán felügyelet, mert ha nem tartasz foglalkozást a gyereknek, akkor szétszedi az iskolát. S ezekhez az órákhoz nulla eszközünk van, azt mondta a főnökasszony, hogy legyünk kreatívak...)
Nos, a másik probléma, ha már a más országokkal való összehasonlítást vesszük: Hol van a többi szempont, ami lényeges eleme az oktatásnak? Hol van a statisztika arról, hogy más országokban hány pedasszisztens van? És az eszközellátottságról? És az épületek állapotáról, felszereltségéről? stb.
Kedves cikkíró! Baromi rondát gondoltam most rólad, hadd ne írjam le egész pontosan a gondolatomat. Finomítva úgy szól, hogy ostoba vagy, bérfirkász, s ráadásul neved sincs. De hogy nem vagy "úr", az tuti.
olcso 2014.01.23. 18:10:29
Suncsa 2014.01.23. 18:23:04