500 lépés Magyarországért

Mi az, ami más országokban működik, és Magyarország tanulhatna belőle? Hogyan lesz jobb, gazdagabb és élhetőbb az ország? 500 kisebb és nagyobb javaslat.

Ha tetszik a blogunk, csatlakozz az 500 lépés Facebook-csoporthoz!

Friss topikok

2014.01.20. 10:00 H úr

2. Prioritást az oktatásnak

Az oktatás az ország sikerének a záloga. Közhelyesnek hangzik, de még egyéni szinten is jól bizonyítható a mondat igazságtartalma. A felsőfokú végzettségűek mindössze 4%-a nem talál munkát, a középfokú végzettségűek esetében ez 10%, de a sokkoló adat a középfokú papírral nem rendelkezőknél jelentkezik: közülük minden negyedik (23%) munkanélküli (forrás: OECD). Ez utóbbi a fejlett világban az egyik legrosszabb mutató.

Ráadásul Magyarországon extrémen igaz, hogy a tanulás kifizetődik. Egy diplomás több, mint kétszer annyit keres, mint egy középfokú papírral rendelkező, és háromszor annyit, mint egy középfokkal sem bíró személy. Vagyis az oktatás hozzásegít az elhelyezkedéshez és a magasabb jövedelemhez is.

Ebben a helyzetben nyilván azt várnánk, hogy az állam számára kiemelt jelentőségű az oktatás, és ez kellő súllyal meg is jelenik a költségvetésben. Sajnos nem ez a helyzet. Magyarország az utolsó az OECD-ben az oktatásra fordított pénzeket tekintve: míg mi a GDP 4,6%-át költjük erre, addig a fejlett országok jóval többet, 6,3%-ot. És hogy az oktatásnak mi a súlya a költségvetésben? Míg az OECD egészében az államok a büdzséjük nyolcadát erre fordítják (13%), mi csak a tizedét (9,8%). Ezzel szintén a lista alján vagyunk, ráadásul a trend is negatív.

 

E számok alapján kedvünk lenne beállni a sorba, és több pénzt követelni az oktatásnak, ugyanis azt gondoljuk, hogy az ország jövője szempontjából kritikus, hogy a költségvetés jelenleginél nagyobb részét fordítsuk oktatásra.

Bár a százalékos különbségek kicsinek tűnnek, ha az eddigi 10-ről 11 százalékra emelkedne az oktatás súlya a büdzsében (ami összhangban van az EU-átlaggal), az hozzávetőleg 170 milliárd forint pluszforrást jelentene éves szinten. Igen, ez azt feltételezi, hogy más területeken ennyivel csökkenteni kell a kiadásokat.

Az eredmény? Jobban fizetett és megbecsült tanárok, akik ezáltal nagyobb lelkesedéssel végzik a munkájukat, illetve jobban felszerelt és színvonalasabb iskolák – végeredményben diákok, akik szívesebben tanulnak tovább, és később jobb esélyekkel lépnek ki a munkaerő-piacra.

Egy következő lépésben viszont azt vizsgáljuk, hogy a meglévő forrásokat hogyan lehet ésszerűbben hasznosítani.

 

FRISSÍTÉS: az adatok forrása az OECD Education at a Glance 2013 című kiadvány (http://www.oecd.org/edu/eag2013%20(eng)--FINAL%2020%20June%202013.pdf).

20 komment

Címkék: oktatás költségvetés foglalkoztatottság


A bejegyzés trackback címe:

https://500lepes.blog.hu/api/trackback/id/tr45768838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fiat lux 2014.01.20. 16:10:39

Sziasztok!

Tetszik a kezdeményezésetek! Részletesebben érdekel, hogy
az OECD-s adatok számítása mit takar pontosan (milyen tételeket)?

Köszönöm,
Vanda

deneskata 2014.01.20. 22:46:32

"Az eredmény? Jobban fizetett és megbecsült tanárok, akik ezáltal nagyobb lelkesedéssel végzik a munkájukat"
Nem, a tanárok lelkesedése nem(csak) ezen múlik. Ha korlátok közé szorítják a kreativitást, mindennapos megalázásoknak teszik ki, bizalmatlanság övezi munkájukat - na, ezek sokkal inkább rombolják a munkakedvet. És ennek megoldása mégcsak nem is pénzkérdés.

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.01.21. 02:34:58

A megoldás egyszerű, a gyerekeket külföldre kell járatni iskolába, ahol jók a tanárok, nem olyan szarok, mint a magyar tanerő. És ez nem elsősorban pénzkérdés, ha egy szar tanárt jól fizetnek, akkor is szar marad.
Ma a magyar pedagógusképző főiskolákra azok jelentkeznek, akik más területre, felsőoktatási intézménybe alkalmatlanok. Ez a szint.

zoltanhidvegi 2014.01.21. 07:02:12

Egyetertek azzal, hogy nem csak penz kerdese a megfelelo oktatas, es melysegesen nem ertek egyet azzal az altalanositassal, hogy minden tanar gyenge minosegben tanit.

A nagyobb inveszticio az oktatasba megoldas lehet arra, hogy az oktatas infrastrukturaja (tanarok, eszkozok) javuljon. De az erem masik oldala az oktatas tartalma. Hogy a jovo nemzedeke mit tanuljon. Altalanos iskolatol kezdve. A hasznos tanyag, az eletre neveles, az egeszseges jovokep kialakitasa valoban nem penz kerdese.

A legnagyobb bajom, hogy amig a mindenkori politikai elit nem valtoztat azon a mentalitasan es hozzaallasan, hogy a tarsadalmat mestersegesen tartsa alacsony muveltsegi szinten, addig sajnos nincs ertelme tobb penzt pumpalni az oktatasba.

Summazva, a `tobb penz az oktatasba` nem egyenlo a `modern, versenykepes oktatassal`.

deneskata 2014.01.21. 07:17:28

@zoltanhidvegi: Minden szavaddal egyetértek!
Kiegészítem még azzal. hogy nagy károkat tud okozni, ha a kormány minden tudás kútfőjeként tünteti fel magát. A "nemzeti" tanterv úgy készült, hogy - bár kérték a tanárok véleményét - végül az összes hozzászólást figyelmen kívül hagyták. Az eredmény: egy taníthatatlanul sok, rosszul felépített tananyag, amivel csak kínlódik gyerek is, tanár is. A "sokat markol, keveset fog" helyzete áll fenn. Több játékteret kellene hagyni az iskoláknak, több lehetőséget a helyi viszonyokhoz való alkalmazkodásra.

lüke 2014.01.21. 07:29:05

" mi a GDP 4,6%-át költjük erre, addig a fejlett országok jóval többet, 6,3%-ot"
de milyen GDP?
GDP USA 16 244 575
GDP EU 16 673 333
GDP Hu 125 660 M USD
in
hu.wikipedia.org/wiki/Orsz%C3%A1gok_GDP_szerinti_list%C3%A1ja_%28nomin%C3%A1lis%29

lüke 2014.01.21. 07:36:12

@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!:
ez a szint
sajna 1970 -ben is ez volt már, s ez csak azóta újratermelödik

lüke 2014.01.21. 07:39:42

"Magyarországon extrémen igaz, hogy a tanulás kifizetődik"
meg be:)
mert minek 1,2,3,x diploma
egy kell, de az legyen használható
/ pl nem vennék fel sok diplomást, (szerencsére hozzánk csak egy kell, s az se elég hanem 4-6 év további képzés,majd gyakorlat kell)/

N_andi 2014.01.21. 07:58:23

Prioritást az oktatásnak.... prioritást az egészségügynek, lehetne sorolni mire kell még figyelmet fordítani.
Nem prioritás kell, hanem megfelelő színvonal, a munkaerőpiaci igényeket figyelembe vevő képzési struktúra. A "mindenáron diplomás" képzés ideje rég lejárt. Ez egyszerűen becsődölt.Jól képzett szakmunkásokra nagyobb szükség van, mint diplomás portásra. Az a szemlélet, hogy mindenáron diplomást képezzünk. oda vezet, hogy egy csomó ember, aki nem talál a képzettségének megfelelő munkát, boldogtalan, nem találja a helyét a társadalomban és inkább elmegy Angliába pincérnek, mint hogy itthon gályázzon, számlákat gyártson egy multinál diplomával. Aztán kint sem találja a helyét.
Önmagában a diploma tehát nem elég ahhoz, hogy valaki dolgozzon, könnyebben találjon állást.
A megfelelő egyensúlyra itt is szükség van.
Amellett az oktatás színvonalát persze emelni kell, de ezt nem biztos, hogy több pénzzel el lehet érni. Már az is sokat jelentene, ha a kedves szülők partnernek tekintenék az iskolát, a pedagógust és jobban odafigyelnének csemetéjükre. Mondjuk naponta ellenőriznék a házi feladatot pl. A hatékonyság így is növelhető, csak erre nem gondol senki, aki azt firtatja mire megy el a közpénz.

Narancskommunista (törölt) 2014.01.21. 09:44:14

@zoltanhidvegi:
"A legnagyobb bajom, hogy amig a mindenkori politikai elit nem valtoztat azon a mentalitasan es hozzaallasan, hogy a tarsadalmat mestersegesen tartsa alacsony muveltsegi szinten, addig sajnos nincs ertelme tobb penzt pumpalni az oktatasba."

Szerintem te túl sokat nézel ki politikusainkból. Szó sincs mesterséges alacsony szinten tartásról, arról van szó, hogy egyrészt leszarják, másrészt hülyék az oktatáspolitikához, harmadrészt a lakosság is más prioritásokat vár el (lásd rezsicsökkentés, nyugdíjemelés, stb.). Egyébként nagyjából a parlamentben ülők sincsenek magasabb értelmi szinten a lakosságnál.

Il Legale 2014.01.21. 10:21:59

@N_andi: Röviden ennyi a lényeg.

zoltanhidvegi 2014.01.21. 10:43:46

@Narancskommunista:

Egyfelol, az en ertelmezesem szerint a mindenkori politikai elit soha nem volt azonos a parlamentben ulo kepviselokkel, illetve a parlamenten kivul rekedt megelhetesi politikusokkal.
Amennyiben feltetelezzuk, hogy a kepviseloket es a partok politizalo tagjait hivjuk `politikusainknak`, akkor igazad van, amikor azt mondod leszarjak. De en a mindenkori politikai elit alatt a magyar politikat meghatarozo szuk csoportot ertem.

Masfelol, mivel a tarsadolom jelentos resze nem muvelt, elavult rutinok menten dont, nem elvarhato tole, hogy igenye legyen magasabb foku edukaciora. Epp ezert jelen allapotban az oktatas fejlesztese a mindenkori politikai elit felelossege. Lenne.

Harmadreszt, amennyiben feltelezzuk, hogy egy felelos politikai elitunk van, akkor nem is kell, hogy ertsenek hozza, hiszen rabizzak a feladatot (jelen esetben az oktatas-politikai strategia meghatarozasat) a hozzaerto szakemberekre.

H úr 2014.01.21. 21:30:48

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Véletlenszerű a lépések sorrendje. Vegyes témákörök, és vegyes jelentőségű javaslatok lesznek.

Narancskommunista (törölt) 2014.01.22. 20:05:34

@zoltanhidvegi:
Akkor ki a politikai elit? Mert igazából a miniszterek többsége sem volt túl nagy észlény az elmúlt 20 évben, emellett jelenlegi miniszterelnökünket is teljesen feleslegesen gondolják sokan a sátán megtestesítőjének, mert ha jobban odafigyelsz, láthatod, hogy a legtöbb rossz lépése abból fakad, hogy olyan buta, mint a magyar átlag.

Narancskommunista (törölt) 2014.01.22. 20:06:58

@zoltanhidvegi:
Hozzáteszem akkor ha áttérünk a gazdasági elitre, ott is vannak kimondottan buta emberek a 10 leggazdagabb között is.

zoltanhidvegi 2014.01.23. 05:16:46

@Narancskommunista: Nem tartozom sem a politikai, sem a gazdasagi elitbe, igy nem tudom megmondani neked, hogy kik ok. Viszont nem hiszem, hogy feltetlenul szukseges ahhoz valakinek pozicio, hogy egy orszag akar politikai vagy gazdasagi donteseire hatassal tudjon lenni. Magyarul nem feltetlenul egy pozicio mogott fogod megtalalni az igazi donteshozokat.
En magam pedig tartozkodom attol, hogy `ex katedra` lebutazzak embereket, akikrol egyertelmuen latszik, hogy elertek valamilyen teljesitmenyt. Akar a politikai rangletran, akar a vagyonszerzesben. Mindez, hozzateszem, nem jelenti azt, hogy nekem feltetlenul tetszik ahhoz a bizonyos teljsitmenyhez vezeto ut.
De azt hiszem, ezzel mar nagyon messze elkanyarodtunk az eredeti tematol. Le is teszem a pontot. Pont.

H úr 2014.01.24. 19:40:44

@deneskata: Nem állítjuk, hogy a pénz minden problémát megold. De azt igen, hogy más országokban az oktatásnak arányaiban nagyobb jelentőséget tulajdonítanak, mint nálunk, és ez a költségvetésben is megjelenik.

H úr 2014.01.25. 11:25:07

@Fiat lux: Az adatok forrása az OECD Education at a Glance 2013-as kiadványa (www.oecd.org/edu/eag2013%20(eng)--FINAL%2020%20June%202013.pdf).
A legfrissebb adatok 2010-esek, és tartalmazzák az összes oktatással összefüggő közkiadást, beleértve mind a közvetlen oktatási kiadásokat (pl. iskolák költségei), mind bizonyos közvetetteket (pl. kollégiumok, ösztöndíjak).
süti beállítások módosítása