Az elmúlt években örvendetesen javult a közlekedésbiztonság a magyar utakon, és ezzel párhuzamosan radikálisan csökkentek is az országúti halálozások, de a legutóbbi elérhető statisztikák szerint még mindig van felzárkózási lehetőségünk Nyugat-Európához e tekintetben. A balesetek fő oka pedig a gyorshajtás, ami ellen a rendőrség két módon próbál meg jelenleg fellépni:
1. A Lavina fedőnevű akció keretében sorba állítanak traffipaxokat, hogy az autósok ne gyorsítsanak fel egy traffipax után. Ezzel nézetem szerint az lesz a probléma, hogy a sofőrök sem ostobák, és hamar meg fogják tanulni, hogy ha egy szakaszon mérnek, akkor aznap az egész szakaszon érdemes lassabban menni, és majd legközelebb lehet újra felgyorsítani, ha egyáltalán nincsenek rendőrök az úton.
2. 365 traffipaxot terveznek beszerezni (a jelenlegi állomány kétszerese), aminek jó részét fixen telepítik majd az autópályák és főutak mellé. A probléma ezzel hasonló, mint az előző pont esetében: az autósok hamar meg fogják tanulni, hogy hol állnak a fixen felállított traffipaxok, ott rövid időre lelassítanak, majd visszagyorsítanak.
Ehelyett két, Nyugat-Európában és az USA-ban már alkalmazott módszert ajánlanék a rendőrség figyelmébe:
1. Szakaszonkénti sebességmérés: ez nem jelent mást, mint átlagsebesség mérést az autópályákon már egyébként is ott lévő rendszám-figyelő kamerák segítségével. Leegyszerűsítve: ha egy autó 14:00-kor Budapesten volt, 14:30-kor pedig Siófokon, akkor ezt gyorshajtáson kívül máshogy nem érhette el... A megoldás előnye, hogy az autópályára fellépő összes autót kivétel nélkül lehet vele ellenőrizni, és a fentebb leírt "lassítok-gyorsítok" módszert teljes egészében ki lehet védeni vele. A megvalósítási költsége minimális lenne: a kamerák már egyébként is ott vannak az autópálya-matricák ellenőrzésére, igazából csak egy szoftvert kellene rá valószínűleg fejleszteni.
2. Sebességmérés repülővel / drónokkal: bár amerikai barátaim is vitatkoztak rajta, hogy mennyire reális a figyelmeztetés, az alábbi, USA-ban többször látott tábla mindenesetre minden gyorshajtót elgondolkodtat:
Ha a rendőrség repülőket / drónokat állítana be a gyorshajtások ellenőrzésére, az elrettentő pszichológiai hatása mellett meglenne az az előnye is, hogy más szabálysértéseket is lehetne figyelni a levegőből, pl. követési távolság megsértése, szabálytalan parkolás, stb. Ennek a költsége viszont nyilvánvalóan sokkal magasabb lenne az átlagsebesség-mérésnél.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nyilas Mise 2014.01.18. 09:56:27
amugy meg a büdös rohat annnyukat a gyorshajtás
vajjon hány jelentésben szerepel hogy a szétlopott gödrös úton elszált a delikvens
mert mindegy volt menynivel megy... mindenképp össszezúzza magát...
HITVÁNY intézmények hivatalok és politikusok
mindent ellopnak...
thisisbs 2014.01.18. 10:11:05
Viszont egy kicsit azert melyebbre kell asni! Azert, hogy hiteles legyen a blog jobban el kell gondolkodni, hogy a jo otletek mennyire alkalmazahtoak itthon.
Bar nem irod le expliciten, a bejegyzesbol ugy tunik, hogy a halalos balesetek visszaszoritasa lenne a cel. Bar nagyon tetszik a ket javasolt megoldasok, a magyar kontextusban megsem idealisak szerintem. Azert nem, mert ezek leginkabb csak autopalyan alkalmazhatok. A szakaszos meres eseteben az olcso implementacio csak ott oldhato meg, a drokon eseteben meg nem hiheto fenyegetes, hogy haramadrendu utakat fognak dronokkal monitorozni.
A problema az, hogy a halalos balesetek nagyon kis szazaleka tortenik az autopalyakon. 2011-ben, a Magyaro-on tortent 563 halalos kimenetulu baleset kozul 29 tortent autopalyan. Ez 5%! Forras a bejegyzes utan.
Szerintem nem erdemes az adofizetok penzet olyan megoldasokra kolteni ami a problema 5%-ara lehet csak hatassal.
A magyar komment kulturaval ellentetben van megoldasi javaslatom is: - a birsagokat kell emelni. Drasztikusan. Ez egy olyan megoldas, amelyik eseteben a szabalykoveto allampolgar nem kell finanszirozza gyorshajtok elleni harcot. Ez mukodott sok helyen. A birsagok bevezetese/emelese meg Oroszorszaban is kepes volt befolyasolni a kozlekedesi moralt, ami azert durva. Persze ott a korrupcira csabitas, stb. de ez egy kovetkezo blogbejegyzes temaja.
Dronokrol meg: a magyar ember nem annyira paranoid mint az amerikai es ugyis megirja a Blikk (ha engedik neki:)) hogy marpedig dronok nem is leteznek.
Forras: 6. oldal, 8. palyazat www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/ser/ser21112.pdf
2014.01.18. 10:11:44
Paul Summers 2014.01.18. 10:17:19
Kudawudashuda 2014.01.18. 10:34:00
domel 2014.01.18. 10:39:50
hekhekhekhekkinen 2014.01.18. 10:59:03
Aki azt állítja, hogy a gyorshajtás miatt van a legtöbb baleset, azt legszívesebben addig kínálnám meg a baltával amíg mozog.
Sokkal inkább DRASZTIKUSAN szigorítani kellene a jogosítványhoz jutás feltételeit. Az autóvezetés NEM alkotmányos jog! Főleg nálunk nem. Ez nem USA, de nem is az orosz tajga. Mindenhova el lehet jutni tömegközlekedéssel.
Olyan emberek vannak az utakon tömegével, akikre egy fakockát nem lehet bízni!
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.18. 11:39:25
"A magyar komment kulturaval ellentetben van megoldasi javaslatom is: - a birsagokat kell emelni. Drasztikusan. "
- Szerintem meg elég lenne őket beszedni. Mindenért és mindenkitől.
memot 2014.01.18. 11:53:48
Maximálisan egyetértek!
StanLee · https://newsroll.net 2014.01.18. 12:19:32
Azzal viszont egyet kell ertenem, hogy az autopalya a legrosszabb hely ahol merni akarnak, mivel ott is tobbsegben a kulfoldiek hajtanak gyorsan, igaz szazalekosan is azok halnak meg a legtobben - M5-os tavaly par romant azert elfogyasztott.
dirmix 2014.01.18. 12:32:29
A halálok számához lehet köze a gyorshajtásnak, de szimplán azzal, hogy valakit jól megbüntetnek rendszeresen az autópályán mondjuk 160-as tempóért egyáltalán nem biztos, hogy kiszűri azokat a mentálisan agresszív embereket, akik manővereik többségével veszélyeztetnek másokat. És szerintem nem fog tőle jelentősen csökkenni a halálos balesetek száma. Máshol kell differenciálni az "elkövetés" módját.
A rengeteg autósokról lefejt benzin/útdíj/adó/bünti milliárdból például a hatékony közlekedés szervezéssel és a megfelelő közútfejlesztésekkel sokkal többet lehetne tenni a biztonságért és a halálokok megelőzéséért. Kulturált bicikli infrastruktúrával, megfelelő felfestésekkel, szélesített sávokkal stb.
Lehet ugyan arra kényszeríteni egy komplett társadalmat, hogy 30-cal közlekedjen, de ennek mi értelme? Akinek teljesen mindegy, hogy mennyi idő alatt jut A-ból B-be nyugodtan válassza a tömegközlekedést. Tényleg nem kell mindenkinek autóznia.
És biztos jó buli lehet mindkét félnek "üzletileg" is egy ilyen beszerzés. A rendőrségnek meg ismét felmutathat egy pótcselekvést, amivel PR-ozhatja magát. Porhintés az egész.
Exploiter 2014.01.18. 12:39:35
2012-es statisztika alapján a balesetek 33 százalékát okozza a "sebesség nem megfelelő megválasztása". Ebben a számban benne van az is, hogy a 90-es táblánál ködben 50-el belecsúszol a másikba, a gyorshajtásról külön egy szó sincs.
De vegyünk még egymillió trafipaxot, minden száz méterre egyet, a drónokra meg biztos van akciós hellfire rakéta is a renitenskedők megdorgálásához.
blöff 2014.01.18. 12:43:26
Lószart a gyorshajtás a fő ok. Már onnan kezdve kamu az egész, hogy relatív gyorshajtás. Mindig lehet mondani, hogy a körülmények között lassabban kellett volna hajtani és akkor nem következik be a baleset, akkor átment volna az úton az őz, szarvas, stb.
Ebből a logikából kiindulva a legjobb az lenne, ha 0 km/h-val közlekedne mindenki, akkor tuti nem lenne baj.
dirmix 2014.01.18. 12:59:59
régi villamos 2014.01.18. 14:01:55
Alick 2014.01.18. 14:06:13
Ezt nem lehet táblával megoldani, csak olyan előírt interaktív kütyü beépítésével, ami folyamatosan kiszámolja, mekkora max. sebességgel biztonságos haladni (ez egyes esetekben lehet akár 130 fölött is). Ha ezt a vezető túllépi, akkor figyelmeztet, ha tartósan, akkor "jelenti a központnak".
A továbbiakban semmilyen hatóságosdit játszó útmenti sebességmérő állomásra nem lenne szükség...
Alick 2014.01.18. 14:16:53
NemNick 2014.01.18. 14:20:55
A _relatív_ gyorshajtás, mint legkézenfekvőbb gumiszabály, a _rendőrségi jegyzőkönyvekben_ a leggyakoribb ok.
.
tessék átgondolni, hogy bárhány traffipax mennyire véd ez ellen.
steery 2014.01.18. 14:31:41
Mit gondoltok, mi fog történni? Mindenki figyelni fog. Résen lesz, mert félti az életét, nem bízik senkiben és semmiben és olyan lassan fog hajtani, amivel még biztosan nem kerülhet bajba. Az eredmény: nem lesznek balesetek. Vége lesz a nagy rohanásnak és stressznek, türelmetlenkedésnek, volán zsonglőrködésnek. Akik lassan járnak, tovább érnek. És végre nyugodtan lehet vezetés közben enni, inni, beszélgetni, telefonálni, orrot fújni, szexelni, aludni. Biztonságosan. :-D
főkolompos · http://fokolompos.blog.hu/ 2014.01.18. 15:16:37
Most Bp-ről még csak-csak el lehet jutni a legtöbb helyre, de vidéki városból más vidéki városba baromi nehéz.
Ha van autópálya, nem lesz gyorshajtás, mert a megérkezés időpontja előre tervezhető, nincs idegőrlő döcögés kamionok mögött, nincs a kamion mögötti 100m-es kocsisort 180-al előző BMW.
Nem traffipaxot kell venni, hanem utat kell építeni. Autópályán baromi kevesen hajtanak gyorsan, ráadásul ha valaki ott mégis gyorsan hajt, szinte mindig van hely korrigálni, félrehúzódni, egyáltalán reagálni a másik hülyeségére.
Egy ilyen apró országban, mint a miénk, nem megengedhető az, hogy órák hosszat kelljen zötyögni megyeszékhely szintű városok között mindenféle 2-3 számjegyű utakon. Ha valahol ez a helyzet - és sajnos sokfelé ez - akkor természetszerűen gyorsan fognak menni ott, akik tudnak.
Barnalány 2014.01.18. 15:21:14
Jobb lenne az egész sebességkorlátozósdit úgy, ahogy van, elfelejteni, hiszen ha jársz városokban, akkor jól láthatod, hogy nem 50-nel haladnak sokan. Nincs semmiféle kötelező korlátozás, de ha amiatt okozol balesetet, mert magadhoz, a kocsidhoz és a viszonyokhoz képest túl gyorsan haladtál, akkor ennek minden anyagi terhe háruljon rád! Persze köthess erre (akár jó drágán) biztosítást. És aki így balesetet okozott, az menjen alapos vizsgálatra, amelynek eredményétől függően akár örökre kitiltható.
főkolompos · http://fokolompos.blog.hu/ 2014.01.18. 15:21:48
Olyan általános szabályt kijelenteni, hogy nincs olyan autó, amelyiknek a tompított fényszórója elégséges lenne 100 feletti tempóhoz ezért nem lehet.
qwertzu 2014.01.18. 16:30:43
@dirmix: "Szerintem a súlyosabb balesetek a nem belátható útszakaszon történő előzés,"
Ha nem lenne gyorshajtás, nagyot csökkenne az előzések száma is.
"és az elsőbbség nem megadása miatt történik."
Ott is lehet elbújva néhány gyorshajtásos eset. Valaki 40 helyett 60-nal megy, rögtön nehezebben kapja meg az elsőbbséget.
A balesetek nem gyorshajtás miatt történnek kommentekhez: aha persze. A tapasztalati tény meg minden országban az, hogy az ellenőrzés szigorítása után csökkenni kezd a balesetek száma.
lyken 2014.01.18. 16:37:47
Telibe ne ferdítsünk már ekkorát... A poszt alapja finoman szólva téves
totalcar.hu/magazin/velemeny/2013/01/30/vegyetek_traffipaxot_sokat/
" Valójában a balesetek hét százaléka okolható a tényleges gyorshajtással..."
Teccikérteni. Az összes baleset 7%-a. A cikk remekül kivesézi, hogy hol csúsztat a rendőrség és hogy miért hülyeség ez a poszt.
lyken 2014.01.18. 16:52:27
Egyébként az ötletet tényleg meg fogják fontolni, ha elolvassák. Miközben a traffipax darabja pármillió, egy nemkatonai UAV simán 30-60 millióra jön ki.
És ugye mennyivel jobb 120 milliárdból 20% jutalék, mint tizenkettőből.
lyken 2014.01.18. 17:00:55
Alick 2014.01.18. 17:02:14
"Nincs semmiféle kötelező korlátozás, de ha amiatt okozol balesetet, mert magadhoz, a kocsidhoz és a viszonyokhoz képest túl gyorsan haladtál"
Oké, pont erre kéne egy megfelelő visszajelzés... éppenhogy ezzel lehetne elkerülni azt, hogy a szervek bármilyen esetben ráhúdzzák, hogy túl gyorsan haladtál*. Ennek híján minden balesetnél akár az összes érintettet automatikusan meg lehetne büntetni.
* és persze jó, ha nekem visszajelzik a változó viszonyokat, mert erről a táblák semmit nem mondanak.
]{udarauszkasz 2014.01.18. 17:13:27
Ez az egesz gyorshajtosdi egy baromi nagy milliardos uzletag. Ha a lampa nelkuli bringas beesik elem, mikozben a masik reflektorral szembejon, akkor is en leszek a hibas, meg ha csak 50nel mentem, akkor is. Valami botcsinalta kitalalja, hogy gyorsan mentem, ozt kesz a statisztika. Egesz vilagon ez megy.
Éhes_ló 2014.01.18. 17:20:20
Amíg a pénzbeszedőként foglalkoztatott sün nem ismer fel más szabálysértést a KRESZ-t le kellene egyszerűsíteni erre a pár szabályra, és a gépjármű és nagymotosrt vezetőkre, mert ezekkel termelik meg az évi 20 milliárdot, amit előírnak az éves költségvetésben nekik:
- ittas jármű vezetése
- lejárt, otthon felejtett forgalmi, jogsi(orvosi)
- gyorshajtás
- szabálytalan megállás, parkolás
- sárga-piros lámpán történő áthaladás.
Ezeken kívül a seggfej sünök semmiféle a KRESZ-ben foglalt szabály megsértésével kapcsolatban nem járnak el, holott ennél nagyságrendekkel több esetben valósul meg:
- kerékpárosok, gyalogosok piroson, úttesten tiltott helyen történő áthaladása,
- kerékpárosok egyirányú utcában szembehajtása, járdán való közlekedése, zebrán történő kerékpározása,
- nehéz-tehergépjárművek számára tiltott előzés,
- jobbra tartás elmulasztása, a forgalom akadályozása indokolatlanul lassú haladással,
- elsőbbség meg nem adása sávváltáskor, kereszteződésekben, kanyarodáskor,
- kerékpáros világítás nélküli közlekedése este és rossz látási iszonyok között.
De a sünök számára ezek a szabályok és ezek a szabálysértések nem léteznek, az ezeket a cselekményeket tiltó szabályokat nem tartatják be, elnézik, eltűrik évtizedek óta.
Ez - ha a közúti útonállás-pénzbehajtás nem elég érv - már önmagában nyomós érv lenne a szétzavarásukra és a vezetőik kötelességszegés és hanyagság miatti büntetésére.
ennek ellenére ott útonállnak az útjaitok mellett legelképesztőbb helyeken leparkolt járó motorú járműveikben horkolva és a kémközpontjaikban a monitorjaik előtt bóbiskolva, majd automatizálva százezrével küldözgetve a csekkeket bárkinek akiket a rohadék kémkameráikkal megörökítenek.
De megérdemlitek, mert hagyjátok!
Alick 2014.01.18. 17:20:27
Tompítottal ideális esetben max. 50 m-re látni, 110-ról száraz időben, autóversenyző reflexekkel, ABS-sel a megállás kb. 60-65 m... ha ehhez képest bármi változik, jóval hosszabb utat kapunk.
Akkor miről is beszélünk?!
(OK, radar + automatikus fékezés valószínűleg megoldja a problémát)
zsoci 2014.01.18. 17:30:20
Azt az apró kis tényt hallgatja el ugyanis, hogy a balaesetek okaként a RELATIV gyorshajtás a szerepel, nem pedig az ABSZOLÚT gyorshajtás. Márpedig a reltív gyorshajtás azt jeleti, hogy NEM lépi át a megengedett sebességet a jármű, azaz ez nem érhető, és nem büntethető, az adott pillanatban levő körülményektől függ.Azt már meg sem említem, hogy ez egy olyan gumiszabály, ami mindig alkalmazható, ha nincs jobb öttlete a helyszínelést végzőnek (=nem az út és látási viszonyoknak megfeleően vezette járművét).
A sebességmérés(különösen az autópályán) csak és kizárólag pénzszerzés.
Teljesen más területen kéne erősíteni ahhoz, hogy csökkenjen a balestek (illetve a baleseti halálo- mert ez a valódi EU-s cél) száma: az utak burkolatás, festését, jelzését kéne javítani, növelni a kivilágított csomópontok számát, javítani a mnetést, egyszerűsíteni a táblázást, megszüntetni a felsleges táblákat, korlátozásokat.
Ezek valódi intézkedések lennének, nem pedi pótcselekvés. A Bírságok már így is értelmetlenül és indokolatlanul magasak.
A szerelő 2014.01.18. 17:39:45
McKinney 2014.01.18. 17:52:56
Csakhogy engem nem vernek át bazmeg.
El-kúrom 2014.01.18. 18:09:04
El-kúrom 2014.01.18. 18:14:20
]{udarauszkasz 2014.01.18. 19:04:09
egysmás 2014.01.18. 19:14:12
hetyke81 2014.01.18. 20:39:49
Nyilas Mise 2014.01.18. 21:10:48
főkolompos · http://fokolompos.blog.hu/ 2014.01.19. 12:36:06
BMW 550i: 60-0mph (95km/h-0km/h) 116láb, ami 35,3 méter.
Nem azt mondom, hogy ez az általános, és azt sem, hogy minden sofőr bele merne taposni a fékbe annyira, hogy ilyen gyorsan megálljon, de azért bőven függ az autótól az, hogy mi vele a biztonságos sebesség sötétben...
Arról nem is beszélve, hogy autópályán más akadály nem kéne, hogy legyen, mint előtted haladó autók. Ezek hátsó lámpái pedig azért elég messziről látszódnak. Ha pedig nincs forgalom, akkor meg többnyire lehet fényszóróval menni.
Alick 2014.01.19. 15:38:23
Ez az eset, amikor a radar kezeli a féket, nagyon optimális fékerő érvényesülési körülmények között. 110-es tempónál ez +10-12 m-rel több... ha pedig az átlagos sofőr ("a leggyengébb láncszem") reakcióidejét beleszámoljuk (az éjjeli vezetés pszichológiájával együtt), akkor legalább 2-vel be lehet szorozni a távot... 80-90 m-en belül nem fog megállni a gyakorlatban.
hetyke81 2014.01.19. 19:42:56
dirmix 2014.01.20. 09:21:58
Megfelelő forgalomszervezéssel és útfejlesztéssel sokkal többre mennénk. Lásd 2-es út, széles piros színnel megspékelt dupla záró, amit mondjuk egyszer végre megcsinálhatnának legalább Vácig 2x2 sávra. Persze, az csak viszi a pénzt és nem termeli. Az már nem érdekel senkit, hogy mekkora stresszfaktor, amikor minden lehetőség meglenne arra, hogy normálisan eljuss egyik helyről a másikra, de egy két nyamvadt kocsi, szerény képességű vezető, vagy időmilliomos miatt 30-50 haladni akaró embert eszi az ideg. Pedig ez a többség fizeti be a az autósokról lehúzott pénz nagyrészét. Nem a nyugdíjas telkező.
Alick 2014.01.20. 13:27:15
Alick 2014.01.20. 13:28:23
főkolompos · http://fokolompos.blog.hu/ 2014.01.20. 15:06:22
@Alick:
teljesen mindegy, hogy ezek közül hánynak felel meg az én autóm normál közúti közlekedés során.
Az érvelésetek egy helyen botlik meg: az eredeti állításomnál.
Eszerint nem lehet egyetlen speed limitet megállapítani, ami megfelelő a sötétben történő közlekedéshez.
Ha most Ti bebizonyítottátok, hogy az egyik legmodernebb technológiával ellátott, versenytársainál is jobb fékekkel és gumikkal, stb. rendelkező autó SEM áll meg mondjuk 110-ről a tompított fényszóró hatótávolságának másfélszeresén belül sem, akkor mit tegyen az, akinek nincs aktuálisan éppen 30 millió forintja egy 550i típusú vadiúj BMW-re?
Suzuki 1,3-asra 30km/h, de 1,5-ösre már 37km/h lesz (gondolom abban valamivel jobb fékek vannak) a max. sebesség sötétben autópályán? 30.000km/1 év után folyamatosan csökken mondjuk 210.000km/7-10 éves autó életkorig? Afölött nem is mehet sötétben pályára? Milyen csökkentést alkalmazol, hiszen a lineáris tuti nem követi le az autó romlását. Ha megvolt a kötelező szervíz akkor máris mehet újra 110-el? Vagy már csak 100-al?
Totál lehetetlen helyzet azt mondani, hogy egy autó nem mehet gyorsabban annál, mint amit éjjel sötétben tompított fényszóróval megtehet. És elég életszerűtlen is, hogy megyek 130-al fényszóróval, majd amikor észreveszek valakit előttem, akkor nem leveszem a fényszórót, mert hiszen akkor nem látok majd ugye, hanem lelassítok 110-re és ezt követően veszem csak le a refit.
Eleve miért pont 110?
Az egész érvelésemmel arra akartam rámutatni, hogy mivel elképesztő különbség van autó és autó között, lehetetlenség azt állítani, hogy van egyetlen olyan sebesség - mint mondjuk amit írtál, a 110 - ami meghatározható biztonságosként sötétben. Van olyan autó amelyiknél ez, valamelyiknél kevesebb, van amelyiknél több, ennyi.
Arra pedig véletlenül elfelejtettél válaszolni, hogy miért is kellene teljesen belátni az utat 100méterekre előre, amikor az akadályok világítanak (és ugyanúgy mennek előre), az útkanyarok folyamatos 130-ra vannak tervezve, vagy ahol nem, ott ezt külön táblával jelzik, az út szélét meg elég 50m-re előre is látni, ha valakinek ez nem elég, hogy a sávjában maradjon 130nál, akkor nem üljön autóba.
Nyilván nem véletlenül nem lehet nyomvájúsított, kamionokkal, biciklisekkel és szembejövőkkel gazdagított főutakon 130-al közlekedni. Az autópályán ilyen probléma ugyanakkor nincs, gyakran még éjjel is km-ekre tervezhető előre az út (mert nyíl egyenes és látszódnak a párhuzamosan haladók piros és a szembejövők világos lámpái), szükségtelen komoly sebességkorlátozás.
És nem, autópályán nem kell arra számítani, hogy bazi nagy kátyú, gyalogos, nyomvájú meg egyéb akármi van az úton. Ettől autópálya, ezért fizetünk érte.
Alick 2014.01.20. 18:46:00
"autópályán nem kell arra számítani, hogy bazi nagy kátyú, gyalogos, nyomvájú meg egyéb akármi van az úton."
Bár az autópálya kialakításával mindent megtesznek a zavartalan és gyors haladásért, ennek ellenére fel kell arra készülni, hogy vis maior-ként bármi kerülhet az útra, és a vezető felelőssége azt mindenféle körülmények között észlelni és a lehetőségeken belül képesnek lenni az azzal való ütközés elkerülésére. Ha úgy tetszik, ez a "KRESZ nulladik pontja".
Én is nehezen fogadtam el ezt, amíg egy értelmes rendőr jó érvekkel el nem magyarázta...
hetyke81 2014.01.20. 21:50:07
Ami úgy érzem reagálásra érdemes...
Nem mindegy hány dolognak felel meg az autó. Ha tudom, hogy a kocsim ment alattam 10 ezret, és még semmit sem cseréltem, akkor ehhez mérem a gyári adatokat... tehát nem mérvadóak! Közúti közlekedés esetén a maximálisan megengedett sebességet nem kötelezik, és egy tapasztalt sofőr tudja jól, hogy nem is mindig kell kihasználni a lehetőségét annak, hogy lehetne 130-al menni. Az m3-on március 15 után voltak akkora kátyúk, hogy a nyerges vontatók is megérezték, tehát az autópálya állapota sem állandó, és számolhatóan bármikor kerülhet rá egy rosszul rögzített rakomány, vagy egy csúszós úton keresztbe fordult autó. Így jártak a havas ködös m7-esen sokan 2013 március 15-én. Emlékeim szerint nem kevés kocsi volt egymás hegyén hátán.
A BMW gyári tesztelője is elmérte az új I8-as sebességét, és övé a dicsőség, hogy először tört TK-ra I8-at. Itt kell hozzá tenni, hogy vizes, csúszós úton történt. Teszt Porsche 918 Spider is került roncstelepre Stuttgartban... Egyszerűen az autó sebességét nem lehet törvényileg meghatározni, de a kresz kimndja, hogy a 130-ig meghatározott sebesség a maximális, amit megfelelő körülmények közt még biztonságosnak vél. A megfelelő körülményekbe beleértik, hogy az autó jó műszaki állapota, amiért a tulajdonos a felelős, a sofőr nem bódult, az út megfelelő állapota, és van még sok egyéb. A törvény szerint az autózás veszélyes üzem. Ez annyit jelent, hogy mindaddig nincsen gond, míg baj nem történik. Veszélyes üzem esetén előre látható, hogy sok kár származhat belőle, csekély hiba aránytalanul nagy károkat okozhat, azonban mégsem indokolt a betiltása. Objektív jellege miatt a vezetőt terheli az általa okozott kár felelőssége. Igazából ott a gond, ha megállapítják, hogy xy nem a látási körülményeknek megfelelően, vagy útviszonyoknak megfelelően haladt, esetleg a gépjármű állapotának, de mondjuk betartotta a 130-at, akkor durva bünti, kártérítési per lehet a vége. A helyes sebességet mindenki maga választja, meg aztán ha nincsen szerencséje, akkor vállalja a felelősséget érte... Ennyi! Ha úgy téli meg valaki, hogy márpedig 130-al egy, mert annyival lehet, és kinyír egy családot, akkor az az ő felelőssége, hacsak nem bizonyítható, hogy a család mondjuk utolsó pillanatban vágott elé. Itt jön elő az Eva Herzigova ügy is, ahol az ügyvédei egy egyszerű elháríthatatlan ütközésről beszéltek. Került már elém tök sötét Ford Transit 130-nál a semmiből... Leállóban tudtam elkerülni az ütközést, mert mellettem jöttek 135-el. Autópálya ide, vagy oda... én rohadt sokat vezetek, de úgy megyek az útra, hogy rohadt szarok a viszonyok, és bármikor történhet valami. Nem bízok meg az autómban, csak tudom, hogy mindent megteszek, amit lehet, hogy mindig megfelelő műszaki állapotban legyen. Elég egy gumi durranás, hogy örökre kiszálljak a mezőnyből, vagy egy hülye aki azt hiszi, mert sokat vezet, meg nagyobb, jobb kocsija van, így neki a sebesség határ csak egy fogalom, amit akkor kell betartani, ha mérnek. Zömében céges kis teherrel megyek, és látom az emberek vezetési tudását. Siralmas! Azt hiszik, milyen jó sofőrök, de egy Morrissal nem tudnak betolatni oda, ahol én mondjuk tükörből becentizem hátramenetben a gépet. Agyon nyomják mások autóját, rendszeresen megállnak az üres körforgalom előtt, szerintem kevesen tudják, hogy mikor kell a körforgalomban jobbra tartani, és mikor belső ívre, mert ugye nem mindegy, hiszen ezzel tájékoztatod a másikat a szándékodról. Aztán a követési távolság ami jellemző hülyeség, meg az előzés elő nem segítése. Gázt elvenni?? Én?? áh! Hülye vagy?? Seggből előzés a legviccesebb... Lendületet meg majd ad a lejtő... Hogy mit akartam írni ezzel a sok szöveggel? Mindenki határozza meg magának a sebességet, menjen azzal amit biztonságosnak vél, de jusson eszébe, hogy nem attól biztonságos, hogy EuroNCAP minősítést néznek, vagy márkát, hanem állapotot, és szerencsét. A jó vezető ismérve, hogy tudja, hogy mikor van az, hogy minden tiszta, és nem bízik vakon a technikában, az állapotokban, nem bízza magát a vak szerencsére, és nem hiszi magát tökéletes sofőrnek... Ja és még egy fontos a jó sofőr meghatározásához... Tudja elismerni, hogy hibázott, és a hibáiból tanul. Ez szerintem ami leginkább hiányzik, és ezt próbálják a pénzbehajtással érzékeltetni, csak egyes körök félremagyarázzák, mert azt hiszik még mindig, hogy a demokrácia csak a jogokról szól, és elmaradnak a kötelességek...
zoltanhidvegi 2014.01.21. 07:10:23
1. Ott az autopalyan nincs sebessegkorlatozas, mar hosszu evek ota, megsem tunik ugy, hogy jelentosen tobb balesetuk lenne. Ez valoban igy van?
2. A sebessegkorlatozas es trafipaxok csak egy megoldas. Nekem fontosabbnak tunik, a kozlekedes szervezese. Szinten nemetorszagi megfigyelesem, hogy ott folyamatosan, kijezetten a magasabb rendu utakra terelik a forgalmat, meg akkor is, ha az hosszabb ut, mivel csereben viszont biztonsagosabb. Emlekszem, hogy egyfolytaban az autopalyara akartak engem is iranyitani, meg akkor is ha celallomas ket telepulessel arrebb volt. Ok, ahhoz kell egy olyan uthalozat, mint ami ott van, de ez peldaul nem lehet megoldas.
3. A nagyobb es szigorubb buntetes mar elhangzott, azt olvastam, szinten olyan megoldas, ami ott mukodik. Lazabbak a keretek, de ha abbol kilepsz, akkor viszont nagyobb buntetesre szamithatsz. Valoban igy van? Ez nem mukodne?
zoltanhidvegi 2014.01.21. 07:12:30
Helyesen: Ok, ahhoz kell egy olyan uthalozat, mint ami ott van, de ez peldaul nem lehet megoldas?
főkolompos · http://fokolompos.blog.hu/ 2014.01.24. 23:24:32
"az út, az időjárás, az autó állapotát és főleg a sofőr vezetési képességeinek, szokásainak elemzéséből folyamatosan kiszámol egy biztonságos sebességhatárt."
ezzel sok probléma van, két kiemelt eset: a múltbeli adatok elemzéséből nem lehet minden jövőbeli szituációt előre jelezni. Innentől kezdve nem megjósolható, hogy adott esetben a gép jól becsül-e, vagy sem.
A rendelkezésre álló adatmennyiség már most is több, mint amit a statisztikai modellekkel tűrhető sebességgel fel lehet dolgozni, de még így is kevés ahhoz, hogy előrejelezzünk millióegy korábban sosem látott szituációt. Csak egy a sok közül: egy alföldi lakos télen elmegy síelni, életében először. Mit reagál erre a rendszer? Nem hangzik olyan bonyolultnak, mégis ugye...
A másik jóval egyszerűbb és életszerűbb: mi van, ha nem csak 1 ember vezet egy autót? Mi van akkor, amikor valaki először vezet egy autót? (ha veszek egy autót nyáron, akkor azért nem mehetek vele gyorsan télen, mert az előző tulaj pancser sofőr volt?) Próbáld ki egyszer, hogy az öntanulós automata váltós autódat 2 napig valaki más vezeti. Rá se ismersz majd a váltási szokásaira...
"a lehetőségeken belül képesnek lenni az azzal való ütközés elkerülésére. "
Hát éppen ez az. Lehet, hogy egy BMW-ből képes vagyok elkerülni az ütközést, de lehet, hogy egy suzukiban ülve nem. Ezért nem lehet azt mondani, hogy a 110 a biztonságos. (Svédországban rengeteg a rénszarvas, épp ezért a Volvokat kifejezetten úgy tervezik, hogy az útra tévedt rénszarvasok kikerülésében nagyon jók legyenek. Ennél fogva egy Volvo számára 110-nél kikerülni egy rénszarvast nem jelent feltétlen árokba borulást. Ugyanez egy egyszerűbb autóval nem biztos, hogy sikerülne, lehet, hogy csak 90-el, vagy csak 70-el.)
@hetyke81:
Amit leírtál, azzal nagyjából egyetértek, hiszen csak megerősített abban, hogy nincs olyan, hogy egyetlen biztonságos sebesség.
Te az emberi tényezőt emelted ki, én meg azt, hogy az emberi tényező mellett a gépjármű felszereltsége és általános műszaki állapota is nagyon nagy szerepet kap.
Gondolj bele, ha lett volna fékezős radar az autódban, még észre sem veszed a kivilágítatlan fordot, már lassít és sípol az autód. De persze ha teszem azt rossz a felfüggesztés, a kormány, a fék, bármi, akkor lehet, hogy nem a leállósávban, hanem az árokban kötöttél volna ki.
Mi következik _kizárólag_ ebből a sebességre vonatkozólag?
Akinek van radarja, nyugodtan mehet gyorsabban (nyilván ésszerű korlátokon belül), mert az autója megáll, mielőtt ő észrevenné az akadályt. Akinek meg rossz a féke vagy akormánya stb., az meg ne menjen olyan gyorsan, hogy egy kivilágítatlan autó utolérésekor a kikerülésre tett manőver az árokban végződjön.